W historii walk pomiędzy bolszewicką Rosją a odrodzoną Polską nie może zabraknąć Siemiona Budionnego i I Armii Konnej. Ta kawaleryjska formacja najpierw skutecznie złamała ofensywę Białych gen. Denikin, by następnie zostać przeniesiona na front południowy wojny z Polską.
Sam Budionny był postacią arcyciekawą. Z pewnością nie był typem intelektualisty. Podobno sam Trocki tytułował go jako „ten analfabeta”, ale nie wątpliwie był sprawnym i skutecznym dowódcą. Podczas wojny polsko-bolszewickiej wielokrotnie wymykał się oddziałom polskim, stosowana przez niego taktyka przyniosła druzgocące rezultaty. Po przełamaniu frontu pod Samohrodkiem, Budionny grasując na tyłach polskich dywizji niszcząc paląc i rabując szybko zmusił wojsko polskie do wycofania się. Z jego działami wielokrotnie zmagać się będzie trzeba w grze Wojna polsko-bolszewicka!
Nie odłącznym atrybutem I Armii Konnej były oczywiście legendarna Taczanka. Mimo że karabiny maszynowe wynaleziono już na początku drugiej poły XIX wieku, dopiero w roku 1917 rozpoczęto na szeroką skalę łączyć je z powozami uzyskując w ten sposób niezwykle mobilne stanowisko ogniowe. Nawet pojedyncza taczanka mogła skutecznie zahamować natarcie kompanii piechoty czy szwadronu jazdy. Pierwsze zastosowanie taczanek przypisuje się ukraińskim anarchistom Netora Machno – od których z pewnością taktykę tę zapożyczył Budionny. Z czasem Taczanki stały się etatowym składnikiem Wojska Polskiego.
Poniżej modele Taczanek Armii Czerwonej jakie pojawią się grze!
Zresztą nie tylko Taczanki były innowacją z których korzystał Budionny. I Armia Konna posiadała również pojazdy opancerzone, czołgi, a nawet eskadrę samolotów. Komunikację wewnętrzną zapewniało ponad 30 radiostacji polowych – więcej niż posiadało całe Wojsko Polskie! Taka formacja stanowiła poważne zagrożenie dla mało ruchliwej polskiej piechoty. Na szczęście głównodowodzący frontem południowym gen. Edward Rydz-Śmigły szybko dopasował taktykę obronną polskich sił do stylu walki I Armii, a naczelne dowództwo rozpoczęło koncentrację kawalerii celem sformułowania sił zdolnych doścignąć i zniszczyć Armię Konną.
Ostatecznie 31 sierpnia 1920, Amii Polskiej dzięki niesubordynacji Budionnego i Przewodniczącego Polibiura Frontu Południowego – Józefa Stalina (więcej o kulisach tych wydarzeń w samej grze!) udało się okrążyć i rozbić Armię Konną pod Komarowem. Mimo że Budionny zdołał ostatecznie wydostać się z okrążenia z częścią oddziałów, po Komarowie Armia Konna była już jedynie cieniem samej siebie i wkrótce został z frontu wycofana. Nie brała już udziału w przygotowaniach do drugiej ofensywy Tuchaczewskiego.
Tej ostatniej w dziejach Europy wielkiej bitwy kawaleryjskiej z pewnością nie zabraknie w grze! Czy uda się wam złamać potęgę I Armii Konnej? Przekonacie się już wkrótce!

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu
„Patriotyzm Jutra”

